Mansrörelsen i Sverige

Symbol för Mansrörelsen

Angående namnet Mansrörelse. På samma sätt som kvinnorörelsen inte handlat om kvinnor utan om politik (som av vissa betraktas som kvinnlig) så handlar inte mansrörelsen om män utan om politik (som av vissa betraktas som manlig). Sålunda är kvinnor lika välkomna som män i mansrörelsen.(Till skillnad från kvinnoförbund och kvinnonätverk som bara verkar ha kvinnliga medlemmar)

Uppdatering III

I ett nytt inlägg på Aktivarum så rätar jag ut några av de frågetecken som uppkommit.

Män och kvinnor lever mestadels tillsammans. Sålunda är en enkönad rörelse i praktiken närmast en omöjlig ide. När en normal killes fru drabbas så drabbas även han. Det är inte allför svårt att inse att om hennes man drabbas så drabbas även hon. När det går dåligt för våra systar, vänner, partners, föräldrar etc… På vilket sätt skulle det vara bra för oss som personer/individer?

Christina Hoff Sommers, a conservative commentator, argues that feminism has a ”corrosive paradox” and that no group of women can wage war on men without at the same time denigrating the women who respect those men.

Detta är ingen riktig lista.

Denna ”medlemslista” är fake och till för att ge en bild av hur det skulle kunna se ut (Iden fick jag från reklamkampanjen där man låtsades skapa Kulturpartiet – Det var lustigt nog samma PR byrå vars pengar som brändes upp av Fi som låg bakom metoden). Listan saknar rangordning, namnen skrivs helt enkelt upp i den ordning de förekommer i de sammanhang som används för att göra listan. Dvs de första namnen var lättast att komma på, sedan använde jag bloggarnas kommentarsfält.

Medlemskap i mansrörelsen kommer inte att kräva man använder sitt riktiga namn. Kändisar från media och akademiska positioner kommer att kunna delta i diskussionerna under alias. Medlemmar får själva välja hur mycket de vill avslöja om sig själva.

  1. Pär Ström
  2. Pelle Billing
  3. Tanja Bergkvist
  4. Ingrid Carlqvist
  5. Matte Matik (x)
  6. QED (x)
  7. Magnus, initativ genusmagazinet
  8. Henry Laasanen
  9. Erik, initiativ aktivarum (x)
  10. Adam Weisshaubt (x)
  11. Medborgare X
  12. klas
  13. Jack
  14. Siiri (x)
  15. Ella
  16. Håkan
  17. Access
  18. Roger
  19. Träd
  20. Ola Jennebrink
  21. Per
  22. Lavazza
  23. Tommy Jonsson (x)
  24. Obstinat
  25. Nisse Nyfiken
  26. Michael Högberg
  27. Oh The Irony
  28. Gunnar (x) res.
  29. Andreas
  30. Andreas Nurbo?
  31. morrhugg (x)
  32. hampus
  33. Sommar och sol
  34. Håkan
  35. Pether
  36. Neb
  37. Jocke
  38. Joel Bergqvist
  39. Maria (x)
  40. max
  41. barfota (x)
  42. DrKejs (x)
  43. JonasP
  44. Ville
  45. Jakob
  46. Lövet
  47. GeorgeStone
  48. Johan
  49. Komplex (x)
  50. MrProper
  51. NisseNyfiken (x)
  52. Rickard
  53. Liberal (x)
  54. Jocke S
  55. David Holman
  56. Godtyckligt (x)
  57. Tips
  58. Erik Noren
  59. Lasse
  60. Edvard
  61. michael
  62. Christopher
  63. Musse Pig
  64. wmm
  65. Gonzo
  66. CB
  67. Lars (x)
  68. Shastra
  69. Tupp! (x)
  70. Yaki
  71. Tipsy
  72. 3pa2
  73. JD (x)
  74. Torstensson (x)
  75. robjoh
  76. Urban
  77. Dalahest
  78. Anna BokKlok
  79. Orwell
  80. Nyfiken
  81. Amanda
  82. Clabbe
  83. Grodan Boll
  84. Alexandra (feministtjejen som sträckte ut en hand)
  85. Mia
  86. PabloHoney4
  87. Ville
  88. Martin
  89. Steffo
  90. HansFarset
  91. Bo
  92. (M)askulinism
  93. Åke
  94. Derya
  95. maggan
  96. Trocadero
  97. Sören
  98. Leifer
  99. Penumbra
  100. Arkitekten
  101. vikke064 (x)
  102. Albert (x)
  103. Roffe (x)
  104. Nephilim´s Wings (x)
  105. LibraryLad (x)
  106. JockeH (x)
  107. Ch. (x)
  108. Joakim (x)
  109. thomas4944 (x)

Diskussion angående ”listan”

Jag har utgått från de kunskaper jag fick när jag läste ledarskap och organisationsteori på högskolan. Professionellt betraktas organisationers skapelse som en sk ”fyrfältare” (fyra olika faser i ett rutmönster) detta är bara den första fasen, den sk ”integrationsfasen” när man samlar intresserade människor.

Idefasen som kommer sedan den andra fasen i organisationers levnad. Ett misstag många gör är att tro man måste bestämma exakt vad man skall göra och stå för innan man samlar folk. I verkligheten kan man inte bestämma sånt förrän man kan se vad som är realistiskt möjligt. I början är man bara ett gäng som har ett hum om något de tillsammans vill syssla med.

Problemen med nuvarande lista

Det finns uppenbara problem med denna lista men kom ihåg att den bara är en bild av hur det skulle kunna se ut. Mansrörelsen finns ännu inte. Men den skulle kunna finnas. Det är bara att konkretisera identiteterna på listan med Emailadresser och (där det finns) adresser till bloggar.

Samt förstås att alla som inte vill vara med säger till så vi kan ta bort dem från låtsaslistan och skapa en riktig lista. Sedan så kommer vi förståss att kontakta fler personer (vissa av dem mycket kända, somliga av dem feminister av den ”gamla skolan”) som i olika sammanhang visat intresse för dessa frågor och höra om de vill vara med.

Uppdatering II: Skall könsfördelningen framgå i listan?

En svår fråga uppstår redan på en gång. Som framgår redan så kommer tjejer först när det redan finns tjejer men det framgår inte av alla signaturer vem som är tjej och kille så frågan är då om det ställningstagandets namn är ok att skriva ut denna information på den eventuella riktiga listan. Vad tycker ni?

Själv är jag lite tudelad då jag anser människor skall få välja själva hur mycket information om dem som framgår i ”medlemsskapet” men samtidigt är det mer eller mindre omöjligt att få tjejer att haka på om det inte redan finns tjejer där. Sålunda är det närmast ur effektivitetsperspektiv ett tvång att sätta ut könet. De flesta vill varken vara första tjejen eller ensam tjej.

Dubletter.

En annan sak som behöver göras är att sortera bort dubletter. Dvs om någon använt två nicknames och hittar bägge i ”listan” vore det bra att berätta detta så vi kan slå ihop dem så alla medlemmar är ”riktiga” medlemmar.

ABA

Detta är bara en början. Sedan är det bara att fylla på allteftersom nya dyker upp (eller från andra bloggar) Jag kallar detta utgångsläge ABA (Association by Action) och det vad det betyder på vanlig svenska är ”Du är vad du gör” Ett av problemen med en mansrörelse är att iden bakom den är så politiskt inkorrekt. Som exempel på hur det kan gå har vi nedanstående exempel:

Case Study: Masculinist Coalition

När några amerikanska killar kallade sin studentklubb för ”maskulistisk koalition” så spelade det ingen roll att de var opolitiska och att klubbens syfte mest var att dricka öl, titta på wrestling och spela Nintendo. Det spelade heller ingen roll att alla var välkomna i klubben. Nej det som var så skrämmande för representanter för den sk kvinnorörelsen var att namnet antydde nån annan än de själva fick bestämma vad manlighet stod för.

En neutral bild av manlighet (som vid detta tillfälle helt saknade politisk betydelse – om man inte tycker att spela Nintendo med primära syftet att ha KUL tillsammans är en politisk handling) var helt i strid med kvinnorörelsens representanters ide att manlighet alltid är och alltid skall stå för nåt negativt som skall kritiseras och bedömas negativt.

Jag kommer att kommentera behandlingen av ”maskulinistiska koaltionen” mer senare med videoklipp som exempel. Här ville jag bara ha händelsen som ett exempel på svårigheten med att skapa ett en mansförening.

Kvinnoföreningar och kvinnoförbund.

Denna svårighet att skapa en enda finns medan det existerar hundratals kvinnoföreningar, både av typen där män får vara medlemmar och av typen ”damklubb” ”kvinnonätverk” där män av olika orsaker/ursäkter är portförbjudna.) Just att de själva förespråkar kvinnoförbund utan män ser jag mer eller mindre som ett argument för att inom mansrörelsen göra tvärtom. Däremot finns än så länge ganska få kvinnliga ”medlemmar.

Då skall man komma ihåg att det är vanligt att kvinnor ogärna hoppar på trender i början. Endast de modigaste kvinnorna brukar göra det. Det är först när någonting har storlek och betydelse som kvinnor i större antal börjar fundera ”är denna sakfråga något som stämmer med mig personligen”?

Ojj vilken egotripp jag gav de kvinnor som redan nu vågat engagera sig i frågan 🙂

Men det är faktiskt sant, det är enormt tungt som första tjej att bryta sig fri från gruppen i kvinnofrågor. Erin Pizzey, Christina Hoff Sommers, Daphne Patai dessa kvinnor har bitvis behandlats oerhört illa av medlemmar av kvinnorörelsen (De mordhotade Erins familj, t o m hennes HUND!!!). I Sverige har vi Ingrid Carlqvist som blev av med jobbet pga trakasserier av hennes ställningstagande i mansfrågan (inriktad på pappafrågan)

När det däremot finns några hundra tjejer som alla diskuterar dessa saker då kommer det att bli mycket lättare för fler tjejer att diskutera vad de själva vill istället för tvingas fokusera på var gruppens konsensus står hela tiden.

Om mansnätverket

Finns det inte redan en mansrörelse vid namn ”mansnätverket”? som arbetar för formell jämställdhet?

Mitt svar: Jovisst men den finns än så länge bara som en grupp på facebook. Jag tycker inte facebook är ett bra format att utgå från. Det är alldeles för stor fixering på antal medlemmar och alldeles för mycket reklam-spammande i fälten. Jag tar detta initiativ för att snabbt tillföra någonting konkret.

Jag känner till att det i framtiden sannolikt kommer att skapas en riktig webbsajt på ämnet. Är detta initiativ en konkurrent till denna? Givetvis inte. Tvärtom är det enbart bra för den nya webbsajten att vi har en början redan när denna blir klar att användas. Hela denna lista kan isåfall användas som startkapital. Och ju fler vi är från början ju lättare blir det att dra till sig nya.

Men jag tycker du/annan person verkar så jobbig ibland i kommentarsfälten…

Hur ”jobbig” jag är hänger på vilket ämne som diskuteras. I dessa kommentarsfält är det inte lättsamma ämnen som diskuteras och det mer än något annat har färgat din uppfattning av mig/den person du menar.Det är roligare att diskutera sagan om ringen med mig tro mig… 🙂

Om det gick att göra rättvisa bedömningar av personer på distans varför betalar näringslivet miljontals kronor för att bedöma folk på anställningsintervjuer? Jo för ögonkontakt, kroppspråk, tonläge, etc… är nödvändiga för att bedöma vilken karaktär en person har.

Avslutningvis så bygger inte mansrörelsen i denna form det minsta på mig personligen (mitt alias och min person är heller inte samma sak)

Den bygger huvudsakligen på personer som Warren Farrell, Christina Hoff Sommers, Katherine Young, etc. Vi behöver alltså inte allihop vara bästa kompisar. Vi behöver bara komma överrens om att vi bägge anser dessa personer hade rätt i relevanta frågor. Dvs baserat på det tillgängliga materialet /Erik

Uppdatering I: Vad gör vi sedan?

Torstensson frågade mig (på Genusnytt) hur fortsättningen ser ut. Sålunda skrev jag ett inlägg om organisationsteorins syn på det hela. Här kommer den texten. Den första fasen är alltså integration/samling (1)

När vi är hopsamlade på listan och har skapat kontaktinformation till samtliga personer (Det måste finnas minst E-mail till alla) så bestämmer vi en tidpunkt som passar för så många som möjligt samlas i ett virtuellt forum (nån sorts chattrum) och bestämmer efter demokratisk modell vilka specifika ideer som vi skall fokusera på. Denna andra fas kallas Idefasen eller Inspirationsfasen (2)

Därefter så formaliserar vi dessa i textform så vi kan gå ut på stan och prata med folk med något att representera. När vi går ut, pratar med folk och faktiskt aktivt gör saker är vi i den tredje fasen. Detta kallas produktionsfasen (3), den praktiska fasen när vi faktiskt har någonting att ”sälja” Den fjärde och sista fasen i kretsloppet når vi bara om produktionen går bra.

Den fjärde och sista fasen är nämligen Administrationsfasen (4) som måste ske när produktionen ökar och organisationens ursprungliga form inte räcker för att effektivt tillgodose behoven som uppkommer. Därefter när organisationen blir för byråkratisk så börjar kretsloppet om igen.

Snabbt förenklat exempel:
1. Integration: Ett gäng som delar musikintresse samlas
2. Inspiration: Gänget bestämmer vilken sorts musik som de vill syssla med
3. Produktion: Gänget bildar ett band och börjar spela
4. Administration: Bandet når framgång och behöver folk som tar hand om bokning etc…

Observera att växlingen från en fas till en annan inte nödvändigtvis är en enkel smärtfri historia. Varje gång en organisation växlar så måste man droppa vissa av de ideer man hade från början för att vad man förespråkar skall vara praktiskt genomförbart. Avhopp är vanliga. Vissa personer vill stanna kvar i den fas man är i medan andra vill gå vidare.

Exempel: Kända punkrockbandet Blink 182 bytte ut en av sina tre medlemmar när bandet ville satsa helhjärtat på musiken. Trummisen ville inte ge upp andra delar av sitt liv och resultatet blev en helt ny person tog över den rollen. Därefter fick bandet en gigantisk framgång. (Rättvist? Nja, snarare ett bra exempel på att det inte finns någon absolut rättvisa)

Eventuella frågor om initiativet kan ställas på aktivarum@gmail.com

66 comments so far

  1. Tommy Jonsson on

    Bra intiativ Erik Aktivarum!

  2. Erik on

    Tommy:

    Så du är med andra ord vår första bekräftade medlem? 🙂

    • Tommy Jonsson on

      Absolut Erik!

  3. vikke064 on

    Jag hittade inte mig själv i listan ovan, men finns gärna med på en framtida ”riktig” lista. Självfallet under förutsättning att jag kan hoppa av om det visar sig vara något annat än det jag nu tror. När jag väl vet formen för listan kan jag kanske överväga att delge mer information om mig.

    • Erik on

      vikke064:

      Välkommen till listan.

      Det är klart du kan hoppa av precis när du vill. Just det här är lite problemet när man skall starta någonting. Hur många man är begränsar vad som är möjligt att göra så frågar man för tidigt vad man skall göra när det är för få personer som deltar…

      Ja det som händer då är att det finns väldigt få saker man realistiskt kan göra. Detta i sig leder till mindre intresse (ingen ide att vara med om man ändå inte kan åstadkomma något)

      Sålunda måste jag/vi samla tillräckligt många människor för att vi skall KUNNA göra någonting innan vi tillsammans bestämmer mer precis vad vi skall göra. Nu har vi bara tillsammans ett ”hum” om vad det handlar om.

      PS: Beträffande vad du säger om att ”visa sig vara något annat än du tror” du kommer att ha precis lika stor möjlighet som jag att påverka vad det mer precis ”visar sig vara”

      Detta sker ju via sociala medier. Då finns ingen som bestämmer. Tvärtom blir min roll att försöka formulera någonting som tilltalar som många som möjligt.

      • vikke064 on

        Efter att ha läst färdigt hela inlägget så är jag än mer positivt inställd till det hela. Först kopplade jag inte ihop den här med din andra blogg, som jag skulle räkna till de stora.

        Jag räknar med att det kommer utveckla sig till antingen något där jag gärna är med som en del, eller till något som snabbt försvinner (beroende på om det byggs upp ett momentum).

        Slutligen vad gäller sociala medier så finns det många som aktivt håller sig utanför exempelvis facebook. Det kan mycket väl vara så att många gärna är med, men som inte kan gå med via facebook. På samma sätt bör man välja plats för eventuella fysiska möten så att alla kan vara med. Om personer under 18 vill vara med så är exempelvis pubar och barer antagligen dåliga ställen att träffas på.

  4. barfota on

    Kul och bra Erik.
    Jag lyssnar, läser och lär.
    Lycka till!

  5. Lars on

    Detta är intressant och lärorikt. Jag är på.

  6. Tupp! on

    Gillas !
    //T

  7. Matte Matik on

    Bra, Erik!

  8. Albert on

    Jag bor inte i Sverige för tillfället men jag är gärna ett namn på en lista

    • Erik on

      Jag har lagt till dig Albert.

  9. Roffe on

    Jag är definitivt på! Bra initiativ, Erik!

    • Erik on

      Nu är du addad på listan också Roffe, kul ni gillar det. Sprid gärna om ni känner folk som uttryckt sig i liknande banor.

  10. Nephilim´s Wings on

    Bra iniativ! Får gärna lägga till mig. 🙂

    Kunde ta upp Petra Östergren ibland dom som behandlats illa av feministerna. Hon vågade ifrågasätta dogman…

    • Erik on

      Du är addad Nephilims Wings. Välkommen till vårt glada gäng.

      P.Ö. är en av de personer jag tänkte kontakta när det finns något att vara med i (dvs när antalet är stort nog att konkretisera innehåll) Observera dock att flera kända personer bara kommer att vara med anonymt till en början.

  11. Gunnar on

    Jag väljer att avvakta det mansnätverk som Pelle Billing med flera håller på att bygga upp:
    http://www.pellebilling.se/2009/12/mansnatverket-ser-dagens-ljus/
    På länken ovan finns även det 15 punktersprogram om ligger till grund för detta mansnätverk!
    På facebookgruppen (http://www.facebook.com/group.php?gid=203836251645 ) hade där redan efter bara tre veckor samlats över 300 medlemmar (http://www.pellebilling.se/2010/01/mansnatverket-uppe-i-300-medlemmar/ ) och är i skrivande stund uppe i 618 medlemmar. Planerna är att så småningom gå vidare med att skapa en separat webbplats / webbplattform för mansnätverket.

    Det finns även andra redan etablerade föreningar och nätverk som arbetar inom pappafrågor och familjerättsfrågor som samlat mycket människor av båda könen och redan arbetar aktivt och når resultat, som t.ex. föreningen PappaBarn http://www.pappabarn.se/ .
    Här har man redan etablerat sig i samhället med kontakter och påverkan mot politiker, massmedia och myndigheter samt redan varit igenom en fas där vissa feminister försökt stoppa aktiviteterna genom politisk påtryckning, vilket även blivit omskrivet i massmedia!
    Man samverkar inom papparörelsen redan med den s.k. mansrörelsen och både Pelle Billing och Ingrid Carlqvist har varit inbjudna som talare på aktiviteter!

    Papparörelsen kan sägas vara en delmängd av mansrörelsen, vilken fokuserar på frågorna kring familjerätt, föräldraroll, barn och familjesituationer. Där finns ett problem med jämställdheten då många kvinnor vill att männen ska släppa ifrån sig sina traditionella domäner men samtidigt många kvinnor inte är villiga att släppa ifrån sig sina traditionella domäner inom familj, barn, föräldraroll och hemmiljön.

    Så för mig känns det inte som någon panik att få igång en rörelse till inom mansfrågor eller skapa en namnlista till just nu. Det händer redan mycket nu och jag tycker det finns en viss risk att mansrörelsen för jämställdhet kan bli spretig om det skapas för många organisationer för den…
    / Gunnar

    • barfota on

      @Gunnar

      Men det ena behöver väl inte utesluta det andra. Bara genom ditt inlägg här så har du presenterat både Ingrid Carlqvist, Pelle Billing, föreningen PapaBarn och fått in länkar till deras bloggar och Facebook grupper.
      Kan det verkligen vara fel?

      • Gunnar on

        Nej jag säger inte att det är fel.
        Mitt namn får gärna stå på en lista här.
        Jag säger bara att jag avvaktar att engagera mig aktivt här. Jag är redan engagerad inom detta och personligen har jag inget behov av fler forum att engagera mig i.
        Men att sprida budskap och info om länkar till det som händer inom den s.k. mansrörelsen är alltid bra, tycker jag!

        • barfota on

          @Gunnar

          OK, då förstår jag.
          Man kan inte vara engagerad överallt men länkar är bra på alla vis, jag hamnade själv i denna soppan av en händelse som började med Pär Ströms integritetsfrågor på hans site http://www.stoppastorebror.se/ därefter följde Pär Ströms site http://genusnytt.wordpress.com/ o.s.v.
          Allt detta ledde till att för mig helt okända nätverk som arbetar för männens rättigheter kom i dager.

          Innan dess hade jag inte en aning om vad som pågick bakom kulisserna. Engagera dig så mycket du orkar och har lust med helt enkelt.

          Jag tycker tvärtemot dig att det är bråttom att skrida till verket och gå från ord till fysisk handling genom att gå ut på gator och torg med information om feministiska lögner och kanske en länklista till alla dessa mansorganisationer som många män precis som jag inte ens vet att de finns. Samhället erbjuder inte så mycket i den vägen för män iaf.

          • Gunnar on

            Jo men det finns en fara i att det sker så snabbt och ogenomtänkt att man tappar slagkraften och styrkan i det och allt blir lätt att ignorera och förlöjliga ifrån extremfeministernas håll, anser jag!
            Ser man hur detta arbete har expanderat bara senaste året så tycker jag det ändå håller bra fart framåt.
            Både förändring och demokrati tar tid och måste få ta tid för att bli bra!

            • barfota on

              @Gunnar

              ”Både förändring och demokrati tar tid och måste få ta tid för att bli bra!”

              Men förutsätter det inte att demokrati finns och att någonting görs?

              Vad som har skett de senaste 40 åren har väl snarare lett till större orättvisor och ytterligare förtryck av männen. Vad menar du som faktiskt har blivit bättre för männen på senare tid?

              Hur många fler år behövs innan politikerna lyfter på sin överbetalda bak och gör någonting för Sveriges män… 40, 80, 100 år eller längre. Nä du att tro någon politiker skulle vara rakryggad nog och våga gå emot feminismen förrän de blir tvingade av en massiva protester det tror inte jag på.

              Vilket feministiskt parti skall en man lägga sin röst på nu i september? Personligen så kommer jag att röstskolka, dom förtjänar inte min röst eller respekt helt enkelt.

              • Gunnar on

                Jag kan bara tänka mig att jobba kring mäns situation i samhället inom demokratins ramar!

                Män har inte varit aktivt engagerade i jämställdhetens aspekter och eventuella orättvisor, med fokus på mäns situation, under dessa 40 år du nämner, så att inget skett under dessa 40 år är knappast ett bevis på bristande demokrati, tycker jag!

                Snarare har väl män i någon större omfattning bara engagerat sig inom detta området några få år och som jag upplever det egentligen bara börjat bli direkt aktiva mer synligt under senaste året!

                Om då feminism funnits och påverkat samhället under kanske 40 år, så kan ju inte ett drygt års mera aktiv motreaktion (från ännu ganska få män och enstaka kvinnor) hunnit skapa så mycket, anser jag som naturligt. Det vore väl att underskatta vad framförallt s.k. extremfeminismen har haft för inflytande på samhället.

                Och demokrati är inte bara politiker, det är vi alla ihop i samhället. Det är vi som måste aktivera oss, om vi är missnöjda med något. Vi kan inte bara ”sitta på vår bak” och förvänta oss att politiker ska göra allt åt oss eller att de i alla lägen ska känna in vad vi vill. Det upplever jag är demokrati, engagemang!

                • barfota on

                  @Gunnar

                  ”Jag kan bara tänka mig att jobba kring mäns situation i samhället inom demokratins ramar!”

                  Samma här, jag bara ifrågasätter om demokrati verkligen finns så länge politiker vägrar sköta sitt jobb, d.v.s. framföra sina väljares åsikter och önskningar framför sina egna populistiska PK agendor.

                  ”Män har inte varit aktivt engagerade i jämställdhetens aspekter och eventuella orättvisor, med fokus på mäns situation, under dessa 40 år du nämner, så att inget skett under dessa 40 år är knappast ett bevis på bristande demokrati, tycker jag!”

                  Det är sant att männen inte varit så aktiva helt enkelt därför att de inte har haft tid och ork kanske därför att de har varit huvudansvariga för familjens ekonomi och en drös andra obetlada arbeten som måste göras i och omkring familjen.

                  Protester och röster har höjts mot detta orättvisa system sedan minst 40 år tillbaka men våra politiker har valt att vara både döva, blinda och inför folkets vilja och i stället drivit sin egen populistiska PK agenda.

                  ”Snarare har väl män i någon större omfattning bara engagerat sig inom detta området några få år och som jag upplever det egentligen bara börjat bli direkt aktiva mer synligt under senaste året!”

                  Det är sant att att männen på senare år blivit mer aktiva dels därför att…. politikerna har inte lyssnat och gjort sitt jobb! och dels därför att fler och fler män blivit arbetslösa och har tid att engagera sig!

                  ”Om då feminism funnits och påverkat samhället under kanske 40 år, så kan ju inte ett drygt års mera aktiv motreaktion (från ännu ganska få män och enstaka kvinnor) hunnit skapa så mycket, anser jag som naturligt. Det vore väl att underskatta vad framförallt s.k. extremfeminismen har haft för inflytande på samhället.”

                  Instämmer.

                  ”Och demokrati är inte bara politiker, det är vi alla ihop i samhället. Det är vi som måste aktivera oss, om vi är missnöjda med något. Vi kan inte bara “sitta på vår bak” och förvänta oss att politiker ska göra allt åt oss eller att de i alla lägen ska känna in vad vi vill. Det upplever jag är demokrati, engagemang!”

                  Vi har som väljare redan engagerat och aktiverat oss när vi väljer våra politiker, det är deras jobb att lyssna till väljarna och göra vad de blir ditsatta för att göra! Om du lämnar över din bil till reparation till en specialist (därför att de är specialister) så skall eller kan du inte göra mer än att sitta på din bak och lita på att specialisten sköter sitt förbannade jobb.

  12. Gunnar on

    Ett exempel på en kommande gemensam aktivitet mellan papparörelsen och mansrörelsen är det kommande seminariet i Uppsala den 25 Augusti!
    Se: http://www.pappabarn.se/seminarium25aug2010.pdf
    På agendan där finns flera intressanta föredragshållare.
    Så som jag skrev i förra kommentaren händer det mycket nu…

  13. morrhugg on

    Jag är på.

    Detta måste ut mycket mer, dock, inte bara som en kommentar i någons blogg, alltför få kommer att se den.

  14. Komplex on

    Hej Erik!

    Med en aning tvekan låter jag dig sätta ett kryss bakom mitt nick. Jag vill se lite vartåt det bär innan jag kan ge mitt fullhjärtade stöd. Det tråkigaste som kunde ske är att den tas över av sverigedemokrater, eller andra absurda företeelser som stundtals dyker upp på de sidor som du hänvisar till (de fyra stora).

    Jag litar på ditt goda omdöme, önskar lycka till, och väl mötes – virtuellt om det så skulle vara.

    • Erik on

      Tjenare komplex! Kul du är med. Det bästa botemedlet för absurda förteelser du nämner som jag kan komma på är fler medlemmar som representerar något annat samt demokrati.

      Att däremot själv avstå från att vara med för att det finns ”suspekta” människor leder ju till att de suspekta människorna får störst antal vilket i en demokrati ger dem mer makt.

      Det är intressant ni lite mer försiktiga använder argumentet ”jag vill se åt vilket håll det går” eftersom min tanke är att ni skall vara med och bestämma just detta och ju fler som är med ju mindre har ni att oroa er över.

      Tack för förtroendet.

  15. DrKejs on

    Bra att det förekommer flera initiativ. Jag står gladeligen kvar på listan även om jag redan är engagerad på annat håll.

  16. Gunnar on

    Jag känner mig inte riktig hundra på vad du, Erik, menar att namnen i din lista ska stå för.
    Är det bara en lista på namn som du stött på att de deltar i debatten kring mäns situation kontra jämställdheten i samhället, ja då är det OK att mitt namn står här.

    Innebär mitt namn i listan (som jag tror du menar) att jag ställer mig bakom en organisation ”mansrörelse” eller aktivitet som du drar igång och börjar organisera, så vill jag att min namn tills vidare tas bort.

    Jag känner ännu inte till vilka värderingar du har eller vad du står för, Erik, och därmed anser jag inte heller att jag kan stå bakom och stödja någon du börjar organisera.
    Däremot har jag sett att du är väldigt påläst och har mycket kunskaper samt har förmåga att framföra dessa, men det räcker inte för mig, det är för mig bara ena sidan av myntet. Jag behöver andra sidan också för att ställa mig bakom något!
    Men som du då förstår kan detta ändras i framtiden, då jag lärt känna dina värderingar mer och vad du står för.

    • Erik on

      Gunnnar:

      Tack för dina synpunkter. Det är inte så mycket vad jag menar namnen i listan skall stå för som vad jag menar namnen i listan via deltagande i debatten redan står för. Den här listan står i grunden inte för bpgot nytt, den är en konkretisering av något som redan finns.

      Genom att tydliggöra vad som redan finns (för utspritt på tjugo lika bloggar och hundratals inlägg och kommentarer är det inte så lätt för nyanlända att se) så har vi något att erbjuda nya personer också. I dagsläget begär vi alldeles för mycket av dem som inte varit med från början.

      Beträffande organisering är jag övertygad om att ”mansrörelsen” (liksom ”kvinnorörelsen”) kommer att innehålla flera olika organisationer och det kommer att handla om personlig smak vilka man väljer att tillhöra.
      Ju större rörelsen är ju fler olika organisationer kan den innehålla och ju fler olika personer med olika smaker får rum.

      Det stora problemet har visat sig finnas nu i början när det pga litet antal finns några få organisationer och dem passar i sin tur inte alla så då blir det ännu färre personer osv… Det är alltså en ond cirkel som jag försöker bryta och skapa något där många fler får plats.

      Beträffande (x):en så betyder de bara att vi har e-mail som hör till namnet för personen ifråga har lämnat en kommentar här på bloggen. För att kunna ha en rörelse måste vi kunna kommunicera med varandra mer effektivt än bara bloggar och kommentarsfält.

  17. […] är alltså på bloggen Mellanskiktet som det nu, angående en möjlig mansrörelse, finns en lista med personer som visat/visar intresse för de frågor som är relevanta för en […]

  18. QED on

    Ett bra initiativ. Jag kan tänka mig att vara med på denna lista.

    • Erik on

      Du är såklart med på listan QED, dina länktips på mailen är mycket värdefullt tillskott.

  19. NisseNyfiken on

    Låter intressant, så jag är gärna med i listan.

    • Erik on

      Toppen Nissenyfiken. Minsta bidrag emottas med största tacksamhet.

  20. godtyckligt on

    Kämpa på! bra initiativ! Det behövs!

    • Erik on

      Tackar, visst skall jag kämpa, sakta men säkert.

  21. Cavatus on

    Hatten av för ett lovvärt projekt. Dessvärre kvalificerar jag mig inte för listan. Varför? Jag tänkte för omväxlings skull lägga min röst på Sverigedemokraterna i detta val, och vi som tänker göra det är ju paria och utesluts regelmässigt från såväl fackföreningar och andra församlingar. Genom att inte anmäla mig till listan slipper jag smyga med det eller ”komma ut” senare, och då ställa till det för er genom att ni måste ta ställning till om jag då är ond eller god. Så för er skull anmäler jag mig inte till listan. Jag önskar likväl stort lycka till med detta goda initiativ.

  22. Maria on

    Sätt ett kryss för mig också.

    • Erik on

      Det är ordnat nu, tackar Maria

  23. LibraryLad on

    Du kan lägga till mig i listan. Vet inte hur mycket jag kommer engagera mig i rörelsen, men jag vill hur som helst visa mitt stöd på något sätt.

    • Erik on

      Toppen, du är med på listan nu, tackar LibraryLad

  24. Siiri on

    Nåja, jag bor ju inte i Sverige men om det inte är ett hinder så kan jag nog var cheerleader här.

  25. Joakim on

    Jag vill vara med.

    • Erik on

      Toppen Joakim, jag hittade ingen Joakim på listan tidigare, dock flera jocke men du sade inte om du var någon av dem så jag lade till dig som nytt namn. Välkommen.

      • Joakim on

        Tack, jag är inte någon av de andra Jockarna, så det är som det ska vara.

        • Erik on

          Jo jag kan såklart inte veta vem som står för vad på listan. Jag samlar de namn som diskuterat dessa saker och kryssar dem som har lämnat nån sorts bekräftelse. Därmed ser alla hur starka vi är.

          Det påverkar två saker

          1. Hur många fler ”medlemmar” vår diskussionsklubb får

          2. Vilka alternativ som finns när vi demokratiskt beslutar vad vi vill göra.

  26. thomas4944 on

    Sätt upp mig på listan. Har läst din blogg ett litet tag nu och kan säga att det har varit lärorikt. Sann jämställdhet är värd att kämpa för.

    • Erik on

      Visst är det så, kul att höra bloggen är lärorik. En av de första frågorna blir väl att bestämma om vi skall kalla vad vi kämpar för ”sann jämställdhet” eller ”riktig jämställdhet”

      Eller så kanske vi skall säga vi är Riksorganisationen för sann och riktigt jämställdhet i Sverige?

      ROSRJS?

      • thomas4944 on

        ”Eller så kanske vi skall säga vi är Riksorganisationen för sann och riktigt jämställdhet i Sverige?

        ROSRJS?”

        Nja det blir kanske lite väl likt feminismen. Många ord för att beskriva något ganska enkelt. Och om man uttalar ”ROSRJS” snabbt så låter det som om man hade satt något i halsen. 🙂

        Hur lägger man in grafiska smilisar?

        • thomas4944 on

          Never mind sista frågan det fixade visst sig själv.

        • Erik on

          ”Och om man uttalar ”ROSRJS” snabbt så låter det som om man hade satt något i halsen.”

          Om man uttalar ROSRJS snabbt så låter det som ROX, vilket på förkommen anledning gör att sätta något i halsen är att föredra.

          • thomas4944 on

            Sant.

  27. […] pusha folk lite extra (helst mot betalning) bort från deras intressen som jag förespråkar en mansrörelse för de kvinnor och män som faktiskt vill bestämma själva vad de är intresserade av istället […]

  28. Adam Weisshaupt on

    Vet att det är en fiktiv lista men det ”känns” ju fult att utelämna undertecknad som ändock är den enda tillsammans med Pär Ström som lyckats skapa träffar för mansnätverket samt startat Ingrid´s och Pelles karriärer 😉

    Medborgare X bara måste med också, vi är hur många som helst men det är den berömda ketchupeffekten som saknas…

    • Erik on

      Utelämna? Vem har utelämnat någonting? Du finns med på listan (plats 10), jag har bara inte kryssat för dig ännu för jag har hittills bara kryssat när svar lämnats här eller i inlägget om listan på Aktivarum.

      Jag kan skriva upp många fler namn. Men värdefulla blir de bara när nån lämnar ett meddelande här att de är med för då får man koll på vilka som känner till listan också. Medborgare X skriver jag upp under ditt namn för enkelhetens skull.

  29. Adam Weisshaupt on

    Missade det, ledsen. Det var inget surt eller bitskt menat utan snarare bara en liten vink om att: Hey, jag är med Er.

    Bra initiativ Erik!

    • Erik on

      Toppen Adam! Inga problem, det är klart att jag mycket väl kan ha missat någon viktig person när listan skrivs i den ordning personer vid en viss tidpunkt svarade på blogginlägg på de bloggar som ägs av genusskeptiker.

      Men som jag förklarat så är siffrorna ingen rangordning, bara ett praktiskt sätt att hålla räkningen. Hela poängen är ju att ju fler som vågar vara med ju fler kommer att våga vara med.

  30. […] annat syfte är att ge bakgrunden till skapandet av Mansrörelsen i Sverige (Poängen är att det är en mansrörelse oavsett vad det heter så haka inte upp er för mycket […]

  31. […] han kallade mansrörelsen för fem år sedan som noboytoy nu länkat till. Då vi har skrivit om den aktuella mansrörelsen ser vi oss nödgade att kommentera dessa dumheter. Bland annat hävdade […]

  32. Torstensson on

    lagg till mig

    /torstensson

  33. […] dåre som regelmässigt befolkar kvinnorörelsen vars politiska åsikter är anledningen mansrörelsen behövs. Noboytoys normala M.O. är att attackera Pelle Billing (som hon kallar KH). Men i sitt […]

  34. […] Observera ”som det används av oss” Vad övriga mänskligheten anser vara rasism spelar alltså ingen roll för dem. Narcissism tycks vara en del av partiprogrammet. Den politiska dimensionen av detta försöker vi hantera i diskussionerna om Mansrörelsen. […]

  35. Musse Pig on

    Hej, loggan är inte bra. Det ger intryck av en håglös, vilsen, ensam man som väntar passivt på hjälp. Det funkar inte som association till uttrycken ”att sitta ned i båten”, ”not rock the boat” odyl, eftersom han ju är ensam. Han uttrycker den fullbordade mannen i det feministiska samhället: svag, ensam, passiv, utan självförtroende, håglös och tyst väntande på att någon ska förbarma sig.


Kommentera

